Autotransformator to specjalny transformator, w którym jest tylko jedno uzwojenie spełniające jednocześnie rolę pierwotnego i wtórnego. Autotransformator może posiadać przekładnię stałą (stały stosunek ilości zwojów uzwojeń pierwotnego i wtórnego) lub też zmienną. Autotransformator używany jest w elektronice i w elektroenergetyce (zamiast transformatora) gdy zachodzi potrzeba transformacji napięcia z niewielką przekładnią (np. 220 V/110 V), wiąże się to bowiem z oszczędnością materiałów zużytych na budowę urządzenia, łatwiejszym transportem itd. Moc własna autotransformatora różni się od jego mocy przechodniej i dla niewielkich wartości przekładni (np. dwukrotne obniżenie napięcia) autotransformator charakteryzuje się współczynnikiem stosunku mocy do wielkości urządzenia lepszym niż ma to miejsce dla transformatora. Autotransformatory elektroenergetyczne często pracują ze stałą przekładnią, lub ze zmienianą, realizowaną skokowo przez odczepy. Obniżanie napięcia w autotransformatorze nie idzie w parze z podwyższaniem maksymalnej wartości natężenia prądu wtórnego jak ma to miejsce w zwykłych transformatorach. Z teoretycznego punktu widzenia autotransformator nie jest transformatorem, ponieważ jego działanie jest oparte na innej zasadzie, zbliżonej bardziej do dzielnika napięcia, ponieważ istnieje elektryczne połączenie pomiędzy obwodami wejścia i wyjścia i brak jest separacji galwanicznej. Dodatkowe informacje:
|